Dus niet alleen elektrisch.

Tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers vandaag, heeft het management laten weten dat enkel op specifieke markten Alfa Romeo volledig elektrisch zal zijn. Dit moet vanaf 2027 een feit zijn. We gokken dat de volgende generatie Giulietta dat tijdperk officieel zal inluiden. In bepaalde delen van Amerika, Europa en China zal enkel het elektrische deel van het gamma in de markt gezet gaan worden. Dit is een nuance die we nog niet eerder hoorden. Mogelijk kun je hieruit concluderen dat het volledig elektrisch maken van een merk toch een nogal geleidelijk proces zal zijn, al was het omdat Brussel ernaar ‘streeft’ om vanaf 2035 de auto met verbrandingsmotor te verbieden.

Alfa Romeo, Lancia en Fiat.

Intussen weten we dat Fiat vanaf 2030 volledig elektrisch wil zijn en Lancia al vanaf 2027. Dat laatste lijkt afgaande op dit bericht over Alfa Romeo dus evengoed te maken te hebben met hoe breed Lancia als merk zal opereren. We nemen nu voorzichtig aan dat dit vooral op specifieke Europese markten zal zijn, waar elektrisch rijden sterker de norm is. In Italië moet op dat gebied nog veel veranderen de komende jaren, maar het lijkt erop dat op de thuismarkt dus vooral op EV’s zal worden ingezet door Stellantis. Lancia en Alfa Romeo zullen als premium-merken eerder een elektrisch gamma hebben, dan Fiat dat uiteraard ook nog zal leunen op goedkopere (hybride) auto’s.

Tonale, B-UV en Giulietta.

Op termijn dal de Tonale ook als EV tot stand komen en de kleine SUV uit Polen is mogelijk de eerste ‘Full Electric’ van Alfa Romeo straks. In derde instantie sluit ook de nieuwe C-segment Giulietta aan, waar we vanmorgen nog over schreven dat deze niet voor 2025 zal debuteren.

Meer weten over Alfa Romeo?

Ben jij ook liefhebber van dit ras Italiaanse automerk.

  • 0172-419595