Een bruisend en leidend Fiat.

Dat klinkt als een utopie vanuit Nederlands perspectief bekeken, maar in Brazilië is het realiteit. En om de koppositie extra te bezegelen, lanceert Fiat Automóveis een auto die van haver tot gort voor het volk is uitgedacht. Een kleine veelzijdige SUV die kwalitatief hoogwaardig aanvoelt in de vorm van de Fiat Pulse. De basis is het nieuw MLA platform (een evolutie van de MP1 van de Argo), wat ook een teken is dat Fiat in Brazilië geen halve maatregelen neemt. Kosten besparen lijkt bijvoorbeeld niet aan de orde in Betim. Hoewel een kleine SUV al de Pulse ook in Europa heel erg populair is momenteel, zal deze Fiat niet onze kant op waaien. Nieuw is de 1.0 turbo 200 Flex motor met 125 pk indien er benzine wordt gebruikt en 130 pk als het om ethanol gaat.

“World SUV”.

Niet naar Europa dus terwijl Fiat stelt dat de Pulse een internationaal voorkomen heeft. Een “world car” of “world suv”. Een veelzijdig en compleet product dat onder leiding van het designteam van Daniel Gerzson tot stand is gekomen onder supervisie van Ralph Gilles. Sommige details hebben een premium karakter dat op geen enkele andere Braziliaanse Fiat te vinden is. De Fiat Pulse is 4,10 m lang, 1,78 m breed, 1,58 m hoog en heeft een wielbasis van 2,53 m. De bagageruimte heeft een inhoud van 370 liter. Het interieur is afgewerkt met oog voor detail en moderniteit. Het beeldscherm op de middenconsole is standaard 8″ en op luxere versies 10.1″. De wireless connectiviteit gaat via Apple CarPlay en Android Auto. Het digitale instrumentarium is 7″. Het stuurwiel is ook volledig nieuw ontworpen. Met Fiat Connect Me kunnen diverse aspecten van de auto geactiveerd of gedeactiveerd worden via smartphone of smartwatch. De basis instapmotor is de 1.3 Firefly van 101/109 pk en 139 Nm. De Fiat Pulse is handgeschakeld of uitgerust met 5- of 7-traps automaat. Hoe Engels de naam Pulse ook klinkt, de uitrustingsniveaus van deze Fiat dragen Latijnse namen als ‘Audace’ en ‘Impetus’.